Why, How, What (Golden circle)

Why, How, What?

Why, How, What (Golden Circle) door Simon Sinek is een krachtig denkmodel waarmee je je als organisatie kan onderscheiden van concurrenten.

Sinek’s Golden Circle biedt een waardevol inzicht in waarom sommige leiders en organisaties erin zijn geslaagd om uitzonderlijk invloedrijk te worden.
Denk maar aan bijvoorbeeld Apple.
Het toont hoe men kan inspireren in plaats van manipuleren.

Een goed uitgebalanceerde Why, How, What moet van binnenuit naar buiten (inside out) en niet van buiten naar binnen.
Van Why, tot How, tot What dus, en niet andersom.

Marketing en verkopen werkt minder goed wanneer we starten vanuit de specificaties van een product of dienst.
Klanten kopen immers niet WAT u doet of levert, men koopt WAAROM u het doet of levert.
Met dan vooral het oog op het voordeel dat dit voor hen oplevert.

Toch maakt vrijwel elk bedrijf de fout om te starten vanuit de What:

  • Wij maken de beste printers in de markt
  • Ze zijn eenvoudig te bedienen en printen 20 pagina’s per minuut
  • Wilt u er 1 kopen?

 

Allemaal leuk en dat zal soms werken; maar hiermee ga je jezelf niet onderscheiden en al zeker niet inspireren.
De meeste klanten hebben in eerste instantie helemaal geen boodschap in wat een product of dienst kan.

Wil je jezelf wél onderscheiden van concurrenten, innovatief zijn en hiermee en klanten inspireren?
Kijk eens naar volgende approach:

  • Wij hechten als bedrijf enorm veel belang aan efficiëntie; net zoals u doet (Why)
  • We onderscheiden ons door het maken van gebruiksvriendelijke printers die u kunnen helpen om efficiënter te werken en bedrijfsprocessen te optimaliseren (How)
  • Wij maken de allerbeste printers in de markt. Wilt u er 1 kopen? (What)

 

Als jij me als bedrijfseigenaar vertelt dat mijn bedrijf efficiënter zal gaan werken; dan wil ik daar als potentiële klant meer van weten.
Het is een andere aanpak dan wanneer men start vanuit de What zoals de meeste bedrijven doen.
Starten vanuit de Why is verkopen met gevoel en inspelen op emotie.

Kijk dan eens hoe Apple het aanpakt:

  • In alles wat we doen, geloven we in het challengen van de status quo. Wij geloven in anders denken (Why)
  • We onderscheiden ons door het maken van mooi ontworpen producten die bijzonder gebruiksvriendelijk zijn (How)
  • We maken toevallig fantastische computers. Wilt u er 1 kopen? (What)

 

De Golden Circle toepassen op jouw organisatie?
Hierbij extra toelichting rond de verschillende cirkels rond jouw Why, How, What:

 

What (Wat)

Jouw What zijn de producten of de diensten die uw organisatie verkoopt.

De What kan eerder gemakkelijk worden geïdentificeerd en worden gemeten.
Ieder bedrijf weet immers WAT ze precies doen.

 

How (Hoe)

De How is iets minder voor de hand liggend dan de What, maar veel bedrijven weten wel HOE ze doen WAT ze doen.

De How kan de onderscheidende waardepropositie van een organisatie zijn, d.w.z. wat jouw bedrijf, producten en diensten beter maakt dan de concurrentie.
Het is de verklaring aan de klant waarom niets anders of beter is.

De How is met andere woorden datgene dat de What mogelijk maakt.

 

Why (Waarom)

Bijzonder weinig bedrijven weten WAAROM ze doen WAT ze doen.
Dat is de Why.

Met Why bedoelen we niet om winst te maken; want dat is namelijk een resultaat.
De Why gaat over de bestaansreden als bedrijf, wat hen drijft.
Waarvoor kom je als bedrijf ’s morgens uit bed?

Toegegeven, het is niet eenvoudig om dit uiteindelijke doel te visualiseren en te formuleren.
Maar hiermee moet alles beginnen als we het anders én beter willen doen.

 

Succes!

 

Kan jouw onderneming hulp van een Business Coach gebruiken?

Neem contact op voor meer info of een vrijblijvende afspraak

 
Deel dit bericht
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *