Wat kan je doen op vlak van Marketing tijdens lockdown corona

Iets doen op vlak van Marketing tijdens lockdown corona

De coronacrisis heeft een gigantische impact op onze samenleving.
Zowel privé als professioneel heeft ieders leven een totaal andere wending gekregen ten opzichte van enkele maanden geleden.

Het openbaar leven en vele bedrijven vallen stil.
Voor de HoReCa, de Retail, kleine zelfstandigen, … maar ook de grotere bedrijven vormt dit een economische ramp.

Wat met je Online Marketing tijdens de corona crisis?
Niet mee laten stil vallen, dat staat vast.
Maar wat kan je dan precies doen op vlak van Online Marketing tijdens de lockdown rond het corona virus?

Hierbij enkele nuttige tips die gegarandeerd resultaat hebben voor wanneer het virus onder controle is en het “normaal” leven zich hersteld.

 

Pak je website aan

Dit is natuurlijk een eerste hele belangrijke: je website is immers het hart van je Online Marketing Plan.
Webdesign is 1, maar de content (wat erop staat dus) is natuurlijk het allerbelangrijkste.

Als alles goed is heb je een voor zoekmachines technisch goed opgemaakte website, en zijn de wegen ernaartoe (Google, sociale media, partner websites, bedrijvengidsen, …) in orde.
Als dit niet zo is, dan is de lockdown natuurlijk een uitgelezen moment om dit aan te pakken.
Een fantastische boost voor je lokale terugvindbaarheid.

Daarnaast is dit natuurlijk ook het ideale moment om die extra pagina die je al zolang wilde maken op te maken, om website onderhoud uit te voeren, … .
Kortom om er alles aan te doen zodat die website weer volledig up-to-date en in orde is.

Het effect van je inspanningen  laat zich gegarandeerd voelen binnen enkele weken of maanden, wanneer de zoekmachines de wijzigingen goed hebben, opgepikt en geïndexeerd.

 

Waarom niet inzetten Online Verkoop?

Afhankelijk van de producten of diensten die je aanbiedt, kan online verkoop een oplossing bieden voor het terug vallen van je verkoop.
Webdesign platformen als WordPress kunnen perfect worden uitgebreid met een e-shopping module zoals Woocommerce, waardoor je eenvoudig producten kan toevoegen.

Hou hierbij wel rekening met zaken zoals verzending, betaling en dergelijke.
hiervoor schakel je best externe partijen in, om dit optimaal en in alle veiligheid te laten verlopen.

Weet ook dat er – net zoals voor websites – ook voor webshops wettelijke verplichtingen gelden.
Maar nogmaals; het kan een ideale oplossing zijn om een terugval in verkoop op te vangen, afhankelijk van je business.

 

Blogs schrijven om gevonden te worden

Een lockdown waarbij het sociale leven en de business even stil valt, is het ideale moment om creatief uit de hoek te komen.
Wil je dit koppelen aan het aangename effect dat je website beter gevonden wordt, dan is blogs schrijven het perfecte idee.

Dit is hét moment om te gaan schrijven over onderwerpen binnen je vakgebied, en zo je website te verrijken.
Alles wat jouw doelgroep wil weten, zet je nu om in de vorm van waardevolle blogs met tips and tricks.
Bijvoorbeeld een bedrijf gespecialiseerd in tuinonderhoud dat nu een blog schrijft  over “hoe de tuin lente klaar maken” of “5 tips voor een groen gazon na de winter“.

Kortom, ga aan de slag met blogs en verwerk hierin de trefwoorden die voor jouw website belangrijk zijn om op gevonden te worden.
Denk nog niet meteen aan verkopen op dit moment, maar bied waarde.

Je zal zien dat dit op termijn zijn effect heeft op de zoekresultaten.

 

Geef eens een webinar

Afhankelijk van wat je precies doet, kan het interessant zijn een webinar te geven.
Een webinar is een online presentatie, waarbij je een grotere groep mensen samen brengt in een digitale omgeving.

Op zich bijzonder nuttig, al vergt dit natuurlijk wel enige technische kennis.
Je zal een professionele presentatie moeten voorzien en een tool om het webinar te hosten.
Daarnaast is het belangrijk voldoende mensen te verzamelen die interesse hebben en zich aanmelden voor het webinar.

Een diëtiste die een webinar geeft rond “5 cruciale tips om blijvend en op een gezonde manier gewicht te verliezen” is maar een voorbeeld van wat zou kunnen.
Ik zou me in elk geval inschrijven… 😉

Nogmaals; afhankelijk van je business én je creativiteit is dit iets dat vandaag de dag fantastisch kan werken.

 

Deel waardevolle content op Sociale Media en Google Mijn Bedrijf

Weet je nog bovenstaande tip rond blogs schrijven?
Als je het écht goed wil doen, deel je die natuurlijk met je doelgroep.

Sociale media zijn immens populair en de kans is groot dat je doelgroep hierop aanwezig is.
Deel dan ook de link naar je blogbericht vanop je sociale media kanalen, en bij voorkeur vanop je bedrijfspagina’s.
Zo bereik je alvast een deel van jouw volgers.

Een stapje verder is een advertentie campagne opzetten waarbij nóg meer mensen – potentiële klanten – jouw bericht te zien krijgen.
Naamsbekendheid uitbouwen is immers ook een strategie.

Vergeet je bericht ook niet de delen via je Google Mijn Bedrijf pagina.
Ook dit heeft een bepaalde SEO waarde en zorgt voor extra terug vindbaarheid in zoekmachines.

 

Verlies je persoonlijke doelen niet uit het oog

De tijd die je nu “over” hebt, kan je natuurlijk voor een stuk investeren in jezelf.

Ok, een dagje Netflix binge watchen is ook leuk, maar je kan de tijd ook nuttig besteden zodat je er zelf iets aan hebt.
De lenteschoonmaak, uitgestelde klusjes, de garage opruimen, de tuin in orde brengen zijn maar enkele voorbeelden.

Daarnaast kan je natuurlijk ook trainingen of online workshops volgen en boeken lezen.
En dit kan natuurlijk zowel hobby- als professioneel gerelateerd zijn.
Het gaat erom dat dit quality time is die je normaal niet had gehad.

Ga er alleen verstandig mee aan de slag!

 

Succes!

 

Kan jouw onderneming hulp van een Business Coach gebruiken?

Neem contact op voor meer info of een vrijblijvende afspraak

 
Deel dit bericht
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *