Social media: wat en hoe te posten?

Kies je onderwerpen zorgvuldig

In een ideale wereld ben je constant “top of mind” met je zaak.
Sociale media kunnen hier een aardige rol in spelen.

Maar hoe zorg je er nu voor dat je die balans bewaart tussen interessant en enerverend zijn?
Een gouden regel: blijf boeiend voor je volgers en kies je onderwerpen zorgvuldig.

Weet ook dat minder dan 10% van je volgers jouw individuele posts te zien krijgt.
Dit heeft te maken met het algoritme van het social media kanaal dat je gebruikt.
Dit algoritme bepaalt wat wie te zien krijgt, aan de hand van een ingewikkelde achterliggende formule.

Maar het onderwerp is sowieso bepalend.
Hoe relevanter, hoe interessanter voor jouw volgers en hoe meer conversies dit zal opleveren: reacties, likes, of mogelijks zelfs leads.

Mijn raad: wissel af.
Platte reclame zou ik sowieso beperken. Doe dit gerust, maar met mate.
Zorg ervoor dat jouw bijdrages voor je lezers zoiets hebben van: “hier wil ik meer over weten hoe dit matcht met MIJN situatie.”

Voorbeelden zijn:

  • Gratis Tips and Tricks binnen jouw vakgebied/producten
  • How to scripts of video’s over hoe je producten te gebruiken
  • Afgeleverde producten bij tevreden klanten (tag hen ook!)
  • Goed nieuws vanuit jouw bedrijf (bv een nieuwe aanwerving)
  • Post gelinkt aan specifieke dagen (bv Black Friday)

 

Op die manier kan je eindeloos doorgaan.
Gebruik hierbij bijvoorbeeld een content kalender om op voorhand al je bijdrages te plannen.

Zo zie je in elk geval niets over het hoofd!

 

Verleid je volgers

Verleiden is het juiste woord.
We willen verleiden en uitdagen, zonder irritant te worden.

Hou het dus leuk en daag uit, en hou je tempo in de gaten.
Niemand vind het fijn om meerdere keren per dag een commerciële boodschap door zijn strot geramd te krijgen.
Ook jouw volgers niet. Zorg dat je aantrekkelijk en waardevol blijft.

Een goed tempo is zo’n 2 keren per week.
Meer niet, maar ook niet minder.
Op die manier blijf je in het zicht, zonder dat het storend of overweldigend wordt.

Verleid je volgers met post en bijdrages die hen triggeren.
Vertrek altijd vanuit jouw (potentiële) klant.
Als je het goed aanpakt, zullen ze op de duur zelfs uit zichzelf naar je pagina komen om te kijken of er al iets nieuws werd gepost.

Dát is wat je wil bereiken.

 

Zorg voor passende hashtags

Het gebruik van hashtags wordt enerzijds onderschat, en anderzijds kent men het niet.

Niet zelden zie je iets opduiken in de trant van #waaromzouikhiergebruikvanmakenalsiknietweethoehetwerkt.
Dat is niet waarom hashtags in het leven geroepen zijn.
En het heeft ook geen enkele toegevoegde waarde om er op die manier mee om te gaan.

Een hashtag wordt gebruikt als link voor een bepaald onderwerp.
Wanneer je erop klikt, krijg je gelijkaardige posts te zien over dat onderwerp.

Zo zal je bij de hashtag #marketing dus andere posts over marketing te zien krijgen.
Dat is toch in elk geval de kracht en de bedoeling van hashtags.

Overdrijf er ook niet mee.
Het heeft geen enkele zin om je bericht op sociale media af te sluiten met 39 hashtags.
Een 3 tot 10-tal zijn meer dan voldoende, maar zorg dat ze relevant zijn.

Zo sluit ik bijvoorbeeld elke post af met #coachondernemers, en andere relevante hashtags.

 

Voeg altijd een call to action to

Er is altijd een achterliggende reden dat je iets post op sociale media.
Of niet soms?

Natuurlijk vertrek je vanuit de doelgroep en post je wat voor hén relevant is.
Maar uiteindelijk doe je het voor een bovenliggende reden.
Uitbreiden van je naamsbekendheid, pimpen van de autoriteit van je website, lead generation, …

Post dan ook ALTIJD vanuit een doel.
En zorg ervoor dat je je volgers verleidt om te werken richting dat doel.
Wat dat doel ook moge zijn…

Om je volgers aan te moedigen om dat doel te bereiken werk je met een call to action.
Dit is een specifieke vraag om actie te ondernemen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Klikken voor meer info
  • Het invullen van een contactformulier
  • Het geven van een like
  • Het delen van het bericht

 

Niet alleen kan je de return hierop opmeten, tevens levert het je ook daadwerkelijk iets op zodat je post kan renderen in plaats van dat het iets kost.

Hou er dan ook ook rekening mee! 🙂

 

Link naar je website

Een laatste tip is om ALTIJD te linken naar je website.
Altijd dus… 🙂

Enerzijds kan het toevoegen van een link zorgen voor een rechtstreekse lead.
Je maakt het je potentiële klant immers gemakkelijk door het pad voor hem of haar vrij te maken.

Anderzijds heeft die link ook een waarde voor zoekmachines zoals Google.
Websites zoals Facebook – met meer dan 7.000.000 actieve gebruikers in België hebben enorm veel autoriteit voor Google, en een stukje van die autoriteit wordt via een linkje overgedragen naar jouw website.

Wil dit zeggen dat je morgen plots op nummer 1 zal staan als je links gaat toevoegen in je posts?
Absoluut niet.

Maar het zal hoe dan ook bijdragen in de kracht van jouw aanwezigheid in zoekmachines.
Pas het toevoegen van links naar je website in social media posts dus consequent toe.

Je wint er op termijn altijd bij.

 

Succes!

 

Kan jouw onderneming hulp van een Business Coach gebruiken?

Neem contact op voor meer info of een vrijblijvende afspraak

 
Deel dit bericht
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *