Presentatie geven in 3 Stappen

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijft steeds op de hoogte van de laatste nieuwtjes en blogs!

Presentatie geven? Niet eenvoudig maar wél effectief

Een presentatie geven is meestal bijzonder effectief als men een bepaalde boodschap wil overbrengen.

Een verkoper die een offerte presenteert bij klanten, een projectleider die een nieuw project voorstelt, de CFO die de jaarresultaten presenteert of een Sales Manager die zijn wekelijkse Sales Meeting kracht bij zet.
Allemaal vormen van presenteren; niet zelden ondersteunt door presentatie hulpmiddelen als PowerPoint en Flipcharts.

Een goede presentatie geven is echter niet eenvoudig.
Het is een uitdaging om publiek geboeid te houden en een boodschap te doen landen.
Bovendien gaat het geven van een presentatie – zeker wanneer de presentator weinig ervaren is – soms gepaard met de nodige dosis zenuwen.

Hierbij alvast enkele cruciale stappen waaruit een goede presentatie dient te bestaan, voor het geven van super presentaties!
Meer hulp nodig? Een Sales Coach of Sales Trainer kan professionele ondersteuning bieden voor het geven van overtuigende presentaties.

 

Presentatie geven Stap 1: Zeg wat je gaat zeggen

Bij het geven van een presentatie is het belangrijk dat je het agenda schetst.
Hierbij heeft je publiek een idee van wat ze tijdens de presentatie mogen verwachten.

Beperk je tot enkele bulletpoints in 1 enkele slide; en overloop samen met je publiek de verschillende onderwerpen.
Ga echter niet te diep in op de verschillende elementen, hoe dit voor tijdens de presentatie zelf.
Het agenda overzicht tijdens je presentatie is uitsluitend bedoeld om kader te geven aan wat gaat komen.

Meer interactie of dynamiek toevoegen aan je presentatie?
Dit kan door bij de agendaschets bijvoorbeeld te vragen:
“We zien hierbij de verschillende topics die ik met wens te behandelen. Is dit voldoende duidelijk en compleet, of had u zelf nog elementen willen toevoegen?”

Klinkt logisch, toch?

 

Presentatie geven Stap 2: Zeg wat je te zeggen hebt

Na de agendaschets is het tijd voor de daadwerkelijke presentatie.
Mijn advies? Hou dit licht verteerbaar en breng hier ook de nodige dynamiek en interactie aan de dag.

Dit kan door regelmatig controlevragen te stellen aan je publiek.
Of door tijdens de presentatie bijvoorbeeld te peilen naar hun mening, ervaring, … en hen te vragen hun hand op te steken.
Voor de presentatie zelf is het werken met een presentatietoepassing zoals PowerPoint interessant.
Je kan je boodschap visueel kracht bijzetten door middel van slides; waarin je bulletpoints m.b.t. je key boodschap verwerkt.
Let echter op met té veel info op je slides: hou het geconcentreerd en overzichtelijk; als samenvatting van wat je verteld hebt tijdens je presentatie.

Voorzie zeker ook ruimte tot het stellen van vragen door jouw publiek; ofwel tijdens de presentatie zelf, ofwel nadat je jouw uiteenzetting hebt gegeven.

 

Presentatie geven Stap 3: Zeg wat je zonet gezegd hebt

Een boodschap blijft pas hangen als je publiek ze enkele keren gehoord heeft.
Niets zo sterk als de kracht van herhaling.

Je gaf al een overzicht van de kernpunten in je agendaschets, om ze vervolgens 1 voor 1 uitgebreid toe te lichten tijdens de presentatie zelf.
Nu is het tijd alles nog eens kort te overlopen en in geconcentreerde vorm te herhalen.
Handig is bijvoorbeeld het agenda overzicht uit het begin van de presentatie; waarbij je de verschillende topics 1 voor 1 kan overlopen en afvinken.

 

Succes!

 

Kan jouw onderneming hulp van een Business Coach gebruiken?

Neem contact op voor meer info of een vrijblijvende afspraak

 

Download dit GRATIS ebook vol Tips & Tricks voor ondernemers!

 
Deel dit bericht

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *