Lokaal gevonden worden in Google doe je zo

Lokaal gevonden worden in Google blijkt ontzettend belangrijk

Wanneer ik ondernemers vraag wat voor hen belangrijk is wanneer het gaat om Online Marketing; is het antwoord steevast hetzelfde: lokaal gevonden worden in Google.
Dit is iets dat vrijwel terug komt in elk klantengesprek; bij grote én kleine bedrijven.

Voor bepaalde producten en diensten wil de consument best een afstand afleggen.
Denk hierbij aan een nieuwe wagen of een nieuwe eetkamer.

Maar voor de meeste producten en diensten ligt dit anders.
Dan kiest de consument een aanbieder uit de directe omgeving.
En hoe vindt de consument deze bedrijven vandaag de dag?

Onderzoek toont aan dat een zoektocht naar een nieuw product of dienst voor de meesten onder ons start op Google.
Of het nu een slotenmaker, loodgieter of een tuinman is: ze hebben er alle belang bij gevonden te worden in de organische zoekresultaten.
En dan bij voorkeur in de lokale zoekresultaten.

Local SEO – ofwel lokale zoekmachine optimalisatie – is dan ook belangrijker dan ooit voor de meeste bedrijven.

 

Lokaal gevonden worden door Local SEO

Local SEO is net als “gewone” SEO een lange termijn aanpak.

Inspanningen zullen niet meteen zichtbaar zijn; maar vragen tijd om te worden opgepikt door Google.
Zo kan het maanden – soms zelf meer dan een half jaar  – duren alvorens de eerste resultaten hun vruchten beginnen afwerpen en men lokaal gevonden wordt in Google.

Om goed lokaal gevonden te kúnnen worden; is het belangrijk dat er rekening wordt gehouden met enkele specifieke factoren.

 

Zorg dat je adresgegevens op je website staan

Allereerst is het belangrijk dat de adresgegevens van je bedrijf correct zijn weergegeven op de website.

Klinkt logisch, maar je zou ervan schrikken hoeveel bedrijven er niet eens een adres op hun website hebben staan.
En dan verwonderd zijn dat ze niet voorkomen in lokale zoekresultaten.
Als het adres er niet opstaat; kan Google niet weten waar je gevestigd bent natuurlijk.

Wil je het helemaal goed doen?
Maak dan je adresgegevens nóg duidelijker voor zoekmachines.

Dit kan door het gebruik van “structured data” van Schema.org, een project dat onder andere door Google is opgezet.

 

Zorg dat je adresgegevens ook op andere platformen terecht komen

Het plaatsen van adresgegevens op je eigen website gaat je niet helpen om morgen optimaal lokaal gevonden te worden.
Hiervoor is meer nodig.

Je contactgegevens dien op andere, relevante platformen te verschijnen.
Bij voorkeur met een link naar de website.

Platformen als Google Mijn Bedrijf, De Gouden Gids, Foursquare, Yelp, Handelsgidsen, … zijn voor Google ontzettend waardevol.
Ook al ken of gebruik je ze zelf mogelijks niet onmiddellijk; doch zijn ze – vaak in het buitenland – bijzonder populair.

Als dergelijk “authority” sites die belangrijk zijn voor Google allemaal vermelden waar je precies gevestigd bent, zal Google dit voor waar aannemen.
En je hiervoor belonen met een betere positie in de lokale zoekresultaten.

Zorg er dus voor dat je gegevens op dit soort platformen terecht komen.
Om ervoor te zorgen dat iemand anders deze gegevens achteraf niet kan aanpassen door bijvoorbeeld een aanpassingssuggestie te doen.
Het is dus niet alleen belangrijk dat je gegevens overal correct staan, maar dat ze bij voorkeur ook nog eens vergrendeld zijn.

Sommige platformen bieden ook de mogelijkheid om te adverteren.
Ook dit draagt bij tot een betere lokale vindbaarheid in Google.
Je kan immers trefwoorden, rubrieken en een link toevoegen aan jouw advertentiepagina.

Doordat zakelijke platform websites met hun vele bezoeken per maand voor Google bijzonder waardevol zijn; wordt (mede ook door de link naar je website op jouw pagina) een stukje van die waarde aan jou doorgegeven.
Ook hier weer een betere positie in de lokale zoekresultaten als gevolg.

Het is immers die structuur waar Google dol op is.

 

Ook reviews dragen bij tot een betere lokale vindbaarheid

Vergeet ook je Reviews en Ratings niet.
Ook hiermee wordt rekening gehouden met de samenstelling van de lokale zoekresultaten.

Google wil namelijk steeds de meest waardevolle en relevante zoekresultaten aan zijn bezoekers voorschotelen.
Je snapt wel dat een bedrijf met enkele reviews waarschijnlijk een streepje voor heeft op een bedrijf dat géén reviews heeft verzameld.

Dit gaat overigens verder dan uitsluitend de reviews die men op Google Mijn Bedrijf kan verzamelen.
Ook reviews op Facebook, Trustpilot, en andere waardevolle platformen spelen hier een doorslaggevende en bepalende factor.

Een must dus; wil je optimaal lokaal gevonden worden!

 

Succes!

 

Kan jouw onderneming hulp van een Business Coach gebruiken?

Neem contact op voor meer info of een vrijblijvende afspraak

 

Download dit GRATIS ebook vol Tips & Tricks voor ondernemers

 
Deel dit bericht
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *