Like, Share en Win acties op Facebook; mag dat?

Like, Share en Win acties op Facebook zijn niet toegelaten

Je kent het wel: Like, Share en Win acties op Facebook.

Je kan iets winnen – vaak een bijzonder aantrekkelijke prijs – door simpelweg het bericht en/of de Facebook pagina van de plaatser te liken en te delen op je eigen tijdlijn.
De bedoeling van de plaatser is hierbij hun netwerk en eigen organisch bereik uitbreiden.
Eerlijk? Zelf heb ik lang geleden ook wel eens iets dergelijks opgezet.

Maar mag dat eigenlijk wel? Niet dus.
En toch zie je nog regelmatig Like, Share en win acties op Facebook passeren.

Het beleid van Facebook rond pagina’s is hierin nochtans zeer duidelijk.
Het opzetten van Like, Share en Win acties kan je zelfs verwijdering van Facebook kosten.

 

Waarom zijn Like, Share en Win acties op Facebook niet toegelaten?

Facebook is een platform dat men gratis kan en mag gebruiken; en dat – zelfs zonder investering – al een behoorlijk lucratief handeltje kan opleveren.
Dat er dan ook spelregels worden opgezet voor het gebruik van dit platform is niet meer dan normaal.

Eigenlijk is het eenvoudig: Facebook wil de beste ervaring en beleving bieden voor zijn gebruikers.
Zo blijven ze immers het platform gebruiken en hoe meer gebruikers; hoe meer betalende adverteerders Facebook kan aantrekken.
Like, Share en Win acties komen bij de meeste gebruikers als behoorlijk spammy over en worden dan ook geweerd door Facebook.

Bovendien valt er ook nog iets te zeggen over de likes op berichten en pagina welke worden gegenereerd bij Like, Share en Win acties op Facebook.
Bij het inzetten van een prijs (bijvoorbeeld een gratis Jacuzzi welke wordt verloot) kan een bericht behoorlijk viraal gaan en duizenden likes opleveren.
Gratis likes welteverstaan.

Omdat Facebook natuurlijk ook een verdienmodel rond Facebook advertenties hanteert – waarbij het mogelijks is te’ richten op het verzamelen van pagina likes – snap je wel het verzamelen van pagina likes via Like, Share en win acties in strijd is.

En dan is er nog het wettelijk kader rond kanspelen, en de Europese Privacywetgeving (GDPR).

 

Wat mag niet op Facebook?

Zoals gesteld is het expliciet vragen om Likes en Shares als conditie om te kunnen deelnemen aan aan wedstrijd niet toegelaten op Facebook.

Auto detectiesystemen in het algoritme van Facebook zijn in staat dit soort spam te detecteren en ook gebruikers hebben de mogelijkheid om spam te rapporteren.
Dit kan je verwijdering van Facebook kosten met je bedrijfspagina.
En trust me; dit rechtzetten is niet eenvoudig.

Wat mag dus niet volgens de regels van Facebook rond Like, Share en Winacties?

  • Deel dit bericht met je vrienden en wie weet win jij …
  • Een actie en/of promotie opzetten via een persoonlijke tijdlijn
  • Iedereen die je pagina liked automatisch mee laten doen aan een actie of promotie
  • Tag jezelf in deze foto en win …
  • Tag minstens 10 vrienden in deze foto en win …

 

Wat mag wél op Facebook?

Er zijn dus enkele spelregels waarmee we moeten rekening houden.
Wil je het netjes doen? Doe het dan volgens onderstaande guidelines.

Je mag bij het opzetten van acties en/of promoties op Facebook:

  • Je deelnemers vragen om een reactie
  • Een Facebook like button plugin gebruiken om via externe websties stemmen te verzamelen
  • Deelnemers vragen om terug te keren naar de fanpage om te zien wie er heeft gewonnen
  • Deelnemers vragen om het bericht te liken
  • Likes gebruiken als “stemmen” op een post of afbeelding op de bedrijfspagina
  • Je deelnemers vragen om een bericht te sturen aan de pagina ( mag zowel tekst als een afbeelding zijn;)

 

Hierbij nog enkele tips als je toch promoties wil delen via Facebook

Wil je toch aan de slag met het delen van Acties en/of Promoties op Facebook?
Let dan op volgende punten zodat je niets onderneemt wat indruist tegen het beleid van Facebook:

  • Communiceer  wat de actie inhoudt, hoe gebruikers kunnen deelnemen en wat ze kunnen winnen
  • Geef aan wie mag deelnemen (land, leeftijd)
  • Laat mensen akkoord gaan met de Algemene Voorwaarden van de actie, waarin duidelijk vermeld staat dat Facebook gevrijwaard wordt
  • Geef aan wat de wettelijk regels zijn

 

Tenslotte heeft een organisator van acties en/of promoties te maken met de privacy-wetgeving:

  • Hij mag verkregen informatie niet misbruiken. Hij mag daarom alleen vragen om gegevens die nodig zijn om de winactie in goede banen te leiden
  • De deelnemer moet geïnformeerd zijn over het gebruik van zijn gegevens bijvoorbeeld via de algemene voorwaarden die bij de actie horen
  • Vinkjes voor akkoord met actievoorwaarden of andere akkoorden en toestemmingen moeten standaard UIT staan
  • De organisator mag de e-mailadressen die worden verzameld één keer mailen met de vraag of ze nieuwsbrieven willen ontvangen van iets dat niets met de wedstrijd te maken heeft, met daarbij een opt-out

 

Succes!

 

Kan jouw onderneming hulp van een Business Coach gebruiken?

Neem contact op voor meer info of een vrijblijvende afspraak

 
Deel dit bericht
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *