Verkopen en Marketing zijn een vak

Het lanceren van succesvolle verkoop- en marketing activiteiten, is voor vele ondernemers een harde noot om te kraken.

Ondernemers starten hun zaak immers vaak vanuit enkele producten, diensten, of concepten, waarin zij zich in de loop der jaren hebben gespecialiseerd, maar ze hebben vaak nooit ervaring opgedaan met het in de markt zetten – laat staan het verkopen – ervan.

In het begin kent men mogelijk nog een blitsende start, en komen de opdrachten nog als vanzelf binnen.
Dit heeft te maken met de zogenaamde GUN-factor, waarbij de mensen binnen jouw netwerk (familie, vrienden, ex-collega’s, ex-klanten, …) mee verantwoordelijk zijn voor de aanbreng van nieuwe opdrachten.
Je teert als het ware op het verleden, en op sympathie.

Na een tijdje geraken deze bronnen echter uitgeput, en komt het besef dat de onderneming zélf actief op zoek dient te gaan naar nieuwe opdrachten.
Hier nu nog mee moeten starten is echter te laat, wat in tijden van crisis en geslepen concurrentie voor een onderneming zonder sales- of marketingervaring dus een rechtstreeks ticket naar faillissement kan betekenen.

En dit gaat – neem het van mij aan – sneller dan je denkt.

 

Bied jouw klanten wat zij zoeken

Als je weet wat je klanten nodig hebben, kan je je assortiment hierop afstemmen.

Hiermee bedoel ik dat als je weet wat er speelt onder je klanten en prospecten, en je verplaatst in hoe zij denken, jouw producten en diensten hier aansluiting bij dienen te vinden.
De kans dat je ook effectief iets verkoopt, stijgt hierdoor natuurlijk exponentieel.

In de eerste plaats bekom je deze informatie door vooral te luisteren naar je klanten tijdens (verkoop) gesprekken.
Door het stellen van intelligente vragen, kan je een hele hoop bruikbare dingen te weten komen.

Daarnaast is het zaak om je ogen goed open te houden.
Zo bieden sociale netwerksites als Facebook en Twitter, reviewsites of reacties op websites van concurrenten, een schat aan bruikbare informatie die jou inzicht geeft in de leefwereld van jouw klanten.

 

Leer zélf verkopen

Veel mensen denken dat je geboren wordt als (goede) verkoper.
Of dat je het goed moet kunnen uitleggen om succesvol te kunnen zijn in de verkoop.
Dit is echter niet het geval.

Een goede verkoper is echter wél een getrainde professional die in de eerste plaats moet kunnen luisteren, en op een intelligente manier vragen dient te kunnen stellen om de behoeften en wensen van zijn klanten beter te kunnen begrijpen.

Ook door training heeft een goede verkoper geleerd op welke manier hij potentiële klanten gericht kan benaderen, en hoe hij zichzelf hierbij kan onderscheiden van de concullega’s.

Een slimme ondernemer die zijn business wil boosten, heeft er dus alle belang bij om ook zelf te leren verkopen, en dit verder te blijven ontwikkelen.
Als je als ondernemer geen, of beperkte verkoopervaring hebt, start er dan vandaag nog mee om dit te leren.

 

Bouw jouw social media netwerk uit

Vandaag de dag zijn social media niet meer weg te denken uit onze maatschappij.

Ook de kracht van pakweg Facebook, LinkedIn of Twitter, en hun effect op ondernemingen zijn vandaag de dag niet te onderschatten.
Om deze kracht op een positieve te beïnvloeden, heeft de hedendaagse onderneming er ook alle belang bij hoog in te zetten op hun social media gebeuren.

Social media bieden niet enkel mogelijkheden om – zoals eerder gesteld – meer te weten te komen over jouw doelgroep, hun vragen, en hun behoeften.
Via social media bouw je ook aan de naamsbekendheid en het imago van jouw onderneming, of je gebruikt het als CRM-tool om klanten te vinden.

Social media kunnen jouw onderneming bijvoorbeeld ook helpen in het vinden van nieuwe medewerkers, of helpen jou om hoger scoren in de resultaten van zoekmachines door het regelmatig delen van content of berichten.

Daarnaast kan je via social media gericht adverteren en promotie maken, op een relatief eenvoudige, doch financieel voordelige manier.

 

Neem een Sales Coach onder de arm

Zie je het niet zitten om je te verdiepen in dingen waarin je (nog) geen uitblinker in bent, neem dan een coach onder de arm.

Een specialist in zijn vakgebied die vanop de zijlijn begeleidt, en die dingen ziet die jij niet (onmiddellijk) ziet.
Enkel zo haal je het maximum uit jouw inspanningen met een maximaal resultaat als gevolg.

Vergelijk het met topsport; er is geen enkele topsporter die moederziel alleen aan zijn carrière werkt; ze laten zich allemaal bijstaan door een ervaren Sales Coach.

Onderschat de kracht van bovenstaande actuele verkoop- en marketingactiviteiten niet.

Het toepassen van 1 of meerdere van deze tips zal jou helpen om jezelf positief te onderscheiden van concullega’s die dit vandaag (nog) niet doen.

Vandaag de dag is ondernemen compleet anders dan pakweg 5 jaar geleden.
Volg de hedendaagse trends, blijf bij op het vlak van je producten, je verkoop, én de manier hoe jouw bedrijf zich in de markt zet..

 

Kan jouw onderneming hulp van een Business Coach gebruiken?

Neem contact op voor meer info of een vrijblijvende afspraak

 
Deel dit bericht

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *