8 kwaliteiten van een topverkoper

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijft steeds op de hoogte van de laatste nieuwtjes en blogs!

Topverkopers en hun mindset

Waarom scoort de ene verkoper betere resultaten dan zijn collega’s, die misschien wel net dezelfde producten of diensten aan de man brengen?
Welke eigenschappen zorgen ervoor dat een topverkoper scoort, en blijft scoren?
Het grote geheim: mindset.

Topverkopers beschikken over enkele unieke kwaliteiten die er toe bijdragen dat zij in de Champions League voetballen, terwijl de rest in 4de klasse blijft spelen.
Kortom het verschil tussen Champagne en Cava. (waarmee overigens zeker niets mis is)
Maar waarin verschillen topverkopers dan zo van hun collega’s?

 

Positieve ingesteldheid

Topverkopers zijn veelal mensen die op een positieve manier in het leven staan.
Bovendien omringen ze zich met positief ingestelde mensen, wat hun positiviteit nog versterkt.
Onderschat de kracht hiervan zeker niet, want zeg nu zelf: je koopt toch ook eerder bij een blije verkoper, dan bij een slechtgezinde mus?

 

Nieuwsgierigheid

Nieuwsgierigheid is ook zo’n typische eigenschap van een topverkoper.
Nieuwsgierig, en hierdoor slimme vragen stellen, om aan de hand van de antwoorden de werkelijke behoefte van de klant duidelijk naar voren te brengen.
Aangezien de meeste mensen (klanten) bijzonder graag over zichzelf of hun prestaties praten, wordt een nieuwsgierige, geïnteresseerde verkoper door de klant vaak als “sympathiek” ervaren, wat de kans op een latere verkoop alweer een stukje doet toenemen.

 

Enthousiasme

Enthousiasme werkt bijzonder aanstekelijk; kijk maar naar de verkopers op de wekelijkse markt die er in een mum van tijd in slagen veel volk rond hun kraam te lokken, en mede door hun enthousiasme mensen warm te maken voor hun waren.

 

Klant centraal stellen

Een topverkoper stelt zijn klanten centraal, en gaat samen met hen op zoek naar een oplossing die hun (latente) behoefte kan invullen.
Hierdoor winnen ze vertrouwen, en bouwen ze aan stabiele, langetermijnrelaties die resulteren in meerdere verkopen over de loop der jaren.

Een prospect die merkt dat een verkoper daadwerkelijk geïnteresseerd is in wat hij écht nodig heeft, zal eerder overgaan tot een aankoop dan wanneer men het gevoel krijgt dat hen iets wordt aangeboden dat men niet nodig heeft.
Mensen willen het gevoel hebben dat ze zélf kopen, niet dat hen iets wordt verkocht.
Een goede verkoper begeleidt zijn klant dus in het kopen van zijn producten en diensten…

 

Toewijding

Topverkopers werken niet van 9:00 tot 17:00, maar wanneer het hun past.
Hiermee bedoel ik dat ze bijvoorbeeld ’s avonds aan een offerte werken, omdat ze weten dat ze tijdens de “golden hours” bij hun klanten kunnen zijn.
Of ze zitten wel in de zetel, maar verrijken hun kennis door het lezen van een boek over Ondernemerschap of Verkoop.

Terwijl de anderen dus in de zetel naar hun favoriete soap kijken, gebruiken zij die kostbare tijd om zich te onderscheiden van de middelmaat.
Hierdoor presteren ze op het einde van de week vaak meer dan de 38 uren die hun collega’s volbrachten, al voelt dit voor een topverkoper niet aan als werken.

Of denk je dat Kim Cijsters zonder honderden miljoenen keren tegen een tennisballetje te slagen sinds haar prille jeugd, zo’n topper was geworden en hierbij de absolute wereldtop had bereikt in het tennis?
Dàt is toewijding.

 

Focus

Topverkopers hebben een duidelijke doelstelling in hun hoofd, en weten zeer goed op welke manier ze de dat doel zullen bereiken.
Of ga je soms ook lukraak de baan op zonder de weg te kennen (of te zoeken), in de hoop dat je ergens uitkomt?

Typisch hierbij is dat ze er alles aan zullen doen om dit doel te bereiken, en zich door niets of niemand zullen laten ontmoedigen.
Ook niet als ze die dag voor de derde keer minder positief nieuws kregen.

 

Hedendaagse acquisitie tools

In tegenstelling tot vroeger, hebben verkopers vandaag de dag toegang tot een aantal extra acquisitie tools die kunnen helpen in het vinden van nieuwe klanten.
Bovendien is het zo dat klassieke acquistie technieken – zoals bijvoorbeeld cold calling of cold field visits – hoe langer hoe meer aan effectiviteit verliezen.
Meer en meer bedrijven werken tegenwoordig zonder front office, en hun medewerkers krijgen tegenwoordig zelfs specifieke trainingen om verkopers aan de telefoon te blocken omdat dit als erg storend ervaren wordt.

Vandaar dat de hedendaagse topverkoper zich wendt tot een aantal hedendaagse technieken zoals bijvoorbeeld LinkedIn, Netwerken of aanbevelingsmarketing via bestaande klanten.
Men benadert uiteraard nog wel prospects, maar veel gerichter, en vooral minder “koud” door te refereren naar een gemeenschappelijk contact, netwerk event of wat dan ook.
Dàt is de manier waarop de topverkoper vandaag de dag het verschil maakt.

 

Expertstatus

Topverkopers zorgen ervoor dat hun klant en prospecten hun zien als een expert.
Een expert die hen te allen tijde kan verder helpen met het invullen van hun vragen en behoeften.
Door bijvoorbeeld het onderhouden van een eigen blog, of het regelmatig posten van advies op commerciële fora of in LinkedIn groepen groeit hun aanzien.
Constant bijschaven van kennis door het volgen van training en seminars, of het lezen van boeken is hierin uiteraard hoogst noodzakelijk.

En van zodra een topverkopers de status van expert binnen zijn vakgebied heeft bereikt, zullen (potentiële) klanten nog vlotter de weg tot bij hem vinden wanneer ze écht iets nodig hebben.

Je koop zelf toch ook liever bij iemand die iets kent van zijn producten, dan bij iemand die je hier niks over kan vertellen, niet?

 

Kan jouw onderneming hulp van een Business Coach gebruiken?

Neem contact op voor meer info of een vrijblijvende afspraak

 

Download dit GRATIS ebook vol Tips & Tricks voor ondernemers!

 
Deel dit bericht

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *